نیم نگاهی به تنکامگی (اروتیسم) در ادبیات پارسی
نوشته دکتر جلال خالقی مطلق
تهیه و تنظیم : ماه منیر رحیمی
در میان منابع فارسی، کار جدی پژوهشی در باره ی اروتیسم کم تر انجام شده، دکتر سیروس شمیسا که کتاب" شاهد بازی" را نوشته است و دکتر جلال خالقی مطلق، که نظراتش را در چند مقاله مطرح کرده، از کوشاترین پژوهشگران در این زمینهی مهم، اما تاریکماندهاند. خالقی مطلق در مقالهای با عنوان "تنکامهسرایی در ادب فارسی" که در مجله ی ایران شناسی، سال هشتم چاپ شده است، چشماندازی از این موضوع بهدست میدهد. او در تعریف اروس (Eros) میگوید: "در اساتیر یونانی............
ادامه مطلب...
شعر حجم
شعر حجم گونهای از شعر نو فارسی است که از سالهای ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ رسماً موجودیت خود را اعلام کرد و یدالله رؤیایی و تنی چند از شاعران در آن سالها بیانیهٔ شعر حجم را نوشتند که برای نخستین بار در نشریهٔ ادبی بارو (۱۳۴۸) منتشر شد.
شعر حجم شکل سازمانیافته و پالایششدهٔ شعر موج نو بود که احمدرضا احمدی در سال ۱۳۴۱ با کتاب طرح بنیانش را ریخته بود، ولی ظاهراً این نکتهای نیست که مورد تأیید حجمگرایان اولیه بوده باشد؛ اگرچه نگاهی به مطبوعات آن سالها و ردیابی و بررسی اجمالی چگونگی شکلگیری شعر حجم این واقعیت را روشن میکند
ادامه مطلب...
تیپ های گوناگون زن در داستان های معاصر ایرانی
فرشته احمدی
از زمانى که شهرزاد با گفتن داستان هایى از حیله و مکر زنان، آشوب دل شهریار را بیش تر مى کرد تا امروز این موجود عجیب و غریب و چندوجهى که با تاباندن نورهاى مختلف بر او طیف هاى جدیدى از شخصیتش را به نمایش مى گذارد، در داستان ها جاخوش کرده و بى حضورش داستان نویس براى رنگ و بو دادن به نوشته اش باید به فکر مقدمه چینی دیگرى باشد. زن هاى هزار و یک رنگ هزار و یک شب، مادام بوارى، آناکارنینا، زن هاى بور و مشکى هیچکاک، زن هاى اندرونى نشین و مظلوم یا مظلوم نماى نویسندگان معاصرمان، صورتک هاى گوناگونی از زن را برایمان به تصویر کشیده اند.
ادامه مطلب...
نگاهی گذرا به جریان غزل جوان در دهه هفتاد
از غزل امروز تا غزل بی فردا
عباس تربن
غزل نو، غزل فرم، غزل پست مدرن.... اینها عناوینی است كه در سالهای اخیر بر سر زبان ها افتاده و به درست یا غلط، به دسته ای از غزل های موجود اطلاق شده است.
ادامه مطلب...